I like history! Tapi takdelah sampai ingat fakta-fakta
sejarah tu. Masa zaman sekolah dulu, markah sejarah agak, Alhamdulillah.
Takdelah tinggi, cukup-cukup makan bolehla. Bahasa Melayu aku ada gak kadang-kadang
tak dapat A. Tapi, subjek Sejarah, Alhamdulillah. Pernah aku terbaca dalam buku
Motivasi Alihan Pelajar tulisan Dr. Tg. Asmadi, antara sebab pelajar meminati
sesuatu subjek adalah jika dia sentiasa mendapat markah cemerlang dalam subjek
demikian. Pelajar yang tidak meminati pelajaran pula, antaranya adalah
disebabkan dia tidak faham apa yang diajar gurunya. Betullah apa yang Dr. cakap
tu. Aku minat sejarah sebab selalu dapat A, walaupun sekadar markah cukup-cukup
makan untuk melayakkan aku mendapat A. Bila exam, aku takdelah hafal dari kulit
ke kulit. Tapi bila aku dah baca satu-satu topik, rasa nak ajar kawan
membuak-buak. Sejarah je.
Subjek lain, Matematik? Jangan haraplah. Begitu juga
dengan kenyataan Dr. memang aku tak minat Matematik sebab tak faham apa yang
cikgu ajarkan. Matematik, faham pun tak. Apatah lagi nak ajar orang. Subjek yang tak diminati sejak sekolah
rendah. Ingat lagi masa cikgu ajar tajuk bundar, akulah antara yang paling
lambat faham. Hurm.. Exam daripada tingkatan 1 hingga tingkatan 3, tak pernah
dapat A. Alhamdulillah masa PMR, dapat gak A. Masa upper form pun, tingkatan
4,5 modern mathematics tak pernah tak dapat C, haha. Nasib baik Cikgu Zahinah
‘basuh’ aku lepas percubaan SPM tu, sempat kejar. Alhamdulillah dapat A-. Terima
kasih cikgu. Juga kawan-kawanku yang sabar mengajar. Shazlina, Anis, Mardhiah,
Syer, Epa, Dilah Mona. Mengantuk memanjang masa subjek Maths takyah cakapla. Betapa
bila tak minat, itulah. Padahalnya,bila aku dah faham konsep, baru aku sedar
senang je sebenarnya, asyik pulak buat latihan. Syok gak maths ni!
Betullah pepatah Melayu, nak seribu daya, tak nak seribu
dalih. Padahalnya boleh sangat dapat A, aku je yang tak bersungguh-sungguh, tak
usaha. Penuh dengan cas negative dalam minda. Maths susahlah, tak best, benci
Maths. Puncanya aku rasa, antaranya sebab aku tak faham konsep. Bila aku tak
faham aku takut nak tanya cikgu. Sebab pernah kena marah dengan cikgu. Mungkin
bagi cikgu, soalan aku tu soalan bodoh, orang lain semua dah faham, aku tak
faham-faham lagi. Masa tu, mungkin lambat dapat ‘catch up.’ Start daripada
tulah, aku dah berubah. Zaman sekolah rendah aku tak faham terus tanya. Tapi,
zaman sekolah menengah, aku dah tak berani nak tanya cikgu. Disebabkan tak
faham, bila dah bertangguh, belajar pulak topik baru lagilah tak faham.
Lama-lama, dah frust sebab semua tak faham. Itulah antara punca aku tak pernah
dapat A. Dekat-dekat exam sebenar, aku paksa minda aku pulun. Tak faham pun aku
cakap faham. Maths best, senang. Alhamdulillah. Dapat merasa gak A. Time exam
besar, pulun2. Sampai sekarang otak aku tak cenderung ke arah Maths dan mak
nenek, cucu cicitnya. Serasa aku
cenderung ke arah otak kanan berbanding otak kiri. Harap-harapla suami aku
nanti minat matematik, moga anak-anakku nanti tak warisi aku, tapi warisi
ayahnya. Haha. Nak belajar Maths, belajar dengan ayahnya.
Sambung pasal sejarah
tadi. Aku suka tengok dokumentari atau rancangan yang berunsur sejarah.
Sesetengah orang boring. Aku takdelah ingat semua fakta sejarah yang aku dapat
tu. Buku-buku berunsur sejarah pun aku suka. Alhamdulillah, Ayah jugalah yang
memupuk minat sejarah dalam diri aku. Ayah selalu menceritakan sejarah-sejarah
lalu kepadaku dan adik-beradik. Ayah cerita apa yang berlaku zaman pasca
kemerdekaan dahulu, apa yang Ayah lalui, rakyat2 lalui. Apa yang berlaku semasa
Tragedi Berdarah 13 Mei 1969 dan macam-macam lagi. Ayah selalu pesan, jangan
kerana tamakkan harta, tanah pusaka tergadai hingga anak cucu tidak dapat
nikmati. Di mana anak cucu kita akan tinggal nanti kalau habis tanah tergadai. Dan,
kalau kita yang tak sayangkan bangsa kita, tiada yang akan membela nasib kita.
Bangsa Arab dari dulu hingga sekarang menikmati
Tanah Arabnya, Bangsa Cina dengan empayarnya, bangsa Melayu? Jika kita
tidak belajar daripada sejarah lalu, Melayu akan merempat di tanah air sendiri.
Na’uzubillah. Tika itu, masihkah Islam
dapat menjadi agama utama? Dapat dipraktikkan dengan aman seperti hari ini?
Suatu masa dulu, pernah aku terfikir untuk menjadi seorang sejarawan. Aku ingin meneroka sejarah-sejarah Islam dan membetulkan fakta sejarah yang salah, yang dicedok dari Barat. Contohnya, zaman prasejarah yang tidak wujud pun sebenarnya, zaman Paleolitik, Neolitik, Mesolitik, Logam. Manusia di zaman itu bercawat dan lain-lain. Semua itu tidak wujud, yang wujud hanyalah zaman-zaman Nabi. Bermula zaman Nabi Adam, manusia yang Allah ciptakan akal ini sudah bijaksana. Mana mungkin Nabi Adam hanya bercawat sahaja. Itu baru satu contoh. Aku masa mula-mula tahu yang semua tu tak wujud, aku memang kecewa sangat-sangat. Semangat nak belajar sejarah bagaikan direntap keluar daripada jiwaku. Aku rasa mcam bodohnya, aku belajar benda yang tak wujud pun. tapi, lama-lama, dah ok balik. Contoh yang lain pula, sudut pandangan sejarah oleh sejarawan Barat. Tok Janggut, pahlawan tanah air kita, yang mempertahankan, memperjuangkan hak rakyat tapi disebabkan beliau tidak mengikut telunjuk penjajah British, maka Tok Janggut dilabel sebagai pemberontak. Lihat sahaja mereka melabel Muslim pada hari ini sebagai pemberontak. Muslim, terrorist! Banyak lagilah yang bercanggah dengan kebenaran. Justeru, matlamat aku dahulu, aku ingin menjadi ahli sejarah bagi membetulkan fakta-fakta yang salah.
Tapi, bidang aku di
universiti sekarang bukan bidang sejarah. Masih aku ingat, semasa menghadiri
ceramah oleh Ibu arwah Ahmad Ammar, mereka sangat menggalakkan Ammar menyambung
pengajian dalam bidang sejarah. Walhal, Ammar cemerlang dalam subjek-subjek
sains. Namun, Ammar menyambung pengajian dalam bidang sejarah di Universiti
Marmara. Ayah dan Ibu Ammar berhasrat agar Ammar dapat menerokai rahsia-rahsia
sejarah Islam di Turki yang masih belum tersingkap, untuk dikongsi dengan umat
Islam,untuk mengembalikan semula kegemilangan Islam. Tika itu, barulah aku
nampak dengan jelas, sumbangan yang dapat disumbangkan kepada masyarakat jika
aku menjadi ahli sejarah. Pn. Azlina berpesan, agar belajar bersungguh-sungguh.
Kemudian, galilah kembali sejarah-sejarah Islam. In sha Allah.
Pernah juga aku bertanya, seorang motivator Cik Faridzul Nasaruddin,
apakah sumbangan yang dapat aku sumbangkan untuk ummah jika aku menjadi ahli
sejarah. Dan boleh ke aku jadi ahli sejarah? Memandangkan sekarang aku berada
dalam bidang berbeza di institusi pengajian. Namun, dia juga berpesan agar aku
belajar bersungguh-sungguh. Tak semestinya kita bekerja dalam bidang yang kita
belajar. Contohnya Ustaz Shaari, seorang yang giat mendedahkan rahsia-rahsia di
sebalik kejayaan Sultan Muhammad Al-Fateh. Beliau banyak menulis buku-buku
tentang Penakluk Kota Konstantinopel itu, memberi ceramah atau motivasi tentang
beliau. Well, we can say that he’s the expertise regarding Sultan Mehmet
Al-Fateh’s matter. Lepas Cik Faridzul
bagi nasihat macam tu, aku rasa macam nak nangis. Sebab rasa mebuak-buak nak
mengikut jejak langkah Ustaz Shaari. Itu baru cungkil satu ilmu sejarah Islam,
tentang Sultan Muhammad Al-Fateh, tapi manfaat yang boleh digunakan oleh umat
Islam setelah mengetahui kisah beliau amat besar.
Tentang sejarah kegemilangan kerajaan Melayu Melaka pula,
juga di zaman kerajaan-kerjaan Melayu lain, jika kita susuri kembali, kita akan
sedari yang di zaman itu, Islam hidup dengan subur dan mekar, Islam boleh
dikatakan dipraktikkan secara menyeluruh.
- Melaka sebagai pusat penyebaran Islam
- Terdapat pusat pengajian ilmu tasawuf. Ahli tasawuf Melaka yang terkenal ialah Abdul Karim Al-Jili iaitu pengarang Kitab Insan al-Kamil.
- Istana pula menjadi pusat menterjemah, menyadur, menyimpan kitab.
- Pengajian al-Quran dijadikan asas sistem pendidikan.
- Tulisan jawi digunakan dengan meluas, bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu.
- Melaka menjadi pusat pertemuan antara ulama dengan pemerintah. Ulama yang datang sebagai pedagang dari Tanah Arab mengajar Sultan, pembesar, rakyat lalu dakwah Islam tersebar dari dalam hingga ke luar.
- Tentera upahan Jawa yang berkhidmat di Melaka menyebarkan dakwah apabila pulang ke tempat asal mereka.
- Pendakwah dari Melaka menyebarkan Islam hingga ke Pulau Jawa, Kalimantan, dan beberapa bahagian di selatan Filipina.
- Perkahwinan politik juga turut membuatkan Islam tersebar iaitu perkahwinan putera atau puteri sultan Melaka berkahwin dengan kerajaan lain
- Ulama menasihati sultan dalam pentadbiran.
- Konsep musyawarah diterapkan dalam pentadbiran.
- Semasa pemerintahan Sultan Mansor Shah, jajahan takluk Melaka semakin luas meliputi Pahang, Kelantan, Terengganu, Rakan, Inderagiri.
- Kebanyakan raja di negeri taklukan Melaka turut memeluk agama Islam bagi menjamin keselamatan dan menunjukkan taat setia kepada sultan Melaka.
- Rakyat-rakyat mengikut Sultan memeluk Islam.
- Sultan Alauddin Riayat Shah menghantar ahli-ahli agama ke negeri taklukan untuk mengajar raja dari Pahang, Inderagiri, Kampar.
- Konsep devaraja yang mempunyai pengaruh Hindu pula di digantikan dengan konsep sultan.
- Gelaran raja ditukar kepada sultan.
- Sultan Muhammad Shah yang pertama menggunakan gelaran sultan.
- Di waktu itu, undang-undang yang dipraktikkan adalah mengikut acuan Islam.
- Contohnya Undang-undang Syariah yang mempengaruhi Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka.
Begitu hebatnya Islam di empayar
Melaka itu. Kadang, hampir menitis air mata aku, mendambakan semua itu kembali
wujud dan subur di Malaysia pada masa kini. Apabila diperhatikan kembali,
apabila kita belajar sejarah. Kita ketahui yang penjajah Barat menjajah Asia
Tenggara. Portugis dan British menjajah Tanah Melayu, Belanda menjajah
Indonesia, Sepanyol menjajah Filipina, British menghadiahkan sebahagian tanah
di Kelantan kepada kerajaan Siam(kawasan sekitar selatan Thai kini, termasuk
Pattani, juga adalah pusat penyebaran Islam). Apa yang tiada dalam buku sejarah
yang dapat kita sedari adalah, mereka ialah musuh-musuh Islam yang menjajah
bumi-bumi yang subur dengan Islam, negeri yang sudah gemilang atau baru berkembang
Islamnya, semua dijajah mereka, bagi menghancurkan Islam. Lihatlah kesan pasca
penjajahan, Islam selepas era penjajahan di kesemua negeri-negeri ini, sudah tidak seperti dahulu, malah Kristian
makin berkembang dan kukuh.Banyak lagi ilmu-ilmu sejarah Islam yang memerlukan kita,
untuk menggalinya kembali, mengorek kembali apa yang telah ditimbuskan oleh
sejarawan Barat.
Antara koleksi sejarah Pak Latip yang kukumpul
Satu lagi perkara yang menarik bagi aku. Semasa di tingkatan
empat, aku sangat meminati buku-buku sejarah Islam karya Pak Latip. Di dalam karya itu, tertulis
tentang jatuhnya empayar Abasiyyah di Baghdad, yang menjadi pusat ilmu dan
pusat pentadbiran pada akhir empayar itu. Terdapat perpustakaan yang
menempatkan heterogen(banyak) khazanah ilmu daripada ilmuwan-ilmuwan Islam yang
antaranya belum wujud di Eropah. Namun disebabkan pemimpin-pemimpin Islam yang
sudah kemaruk dengan syurga dunia, akhirnya zaman Abasiyyah berakhir dan hanya
tinggal sejarah. Tentera Mongol, antara yang menyerang telah menjahanamkan
kesemua khazanah ilmu itu. Betapa banyaknya buku-buku yang dibuang mereka
sehingga boleh dijadikan jambatan, air sungai berubah menjadi hitam dek
dakwat-dakwat yang turun. Ilmu yang berguna itu terbuang begitu sahaja. Namun,
ada juga yang mereka ambil dan menjualnya kepada Eropah.
Dalam silibus sejarah tingkatan 4 pula, zaman gelap, zaman renaissance sangat menarik minat aku apabila aku perasan sesuatu daripada tajuk-tajuk itu yang mempunyai kaitan dengan kejatuhan Abasiyyah. Berdasarkan tarikh masa kejatuhan kerajaan Islam itu dan tarikh masa zaman gelap dan renaissance, pendapat aku yang dapat aku katakan…. Di masa kita gemilang dengan kerajaan Abasiyyah, dengan kota ilmu itu, Eropah mengalami zaman gelap, dipalit kemunduran, kekotoran. Selepas jatuhnya kerajaan Abasiyyah, terdapat satu tempoh yang agak lama , berates tahun, sebelum naiknya Eropah dengan Renaissance. Bagi aku, tempoh itulah antara waktu yang digunakan Barat untuk memanfaatkan buku-buku Ilmuwan Islam yang diambil daripada kerajaan Abasiyyah, menterjemah dari Bahasa Arab kepada bahasa mereka, membuang mana-mana bahagian yang mereka kehendaki dan akhir sekali apa sudah siap, mereka mendakwa merekalah yang menemui ilmu-ilmu itu.
Tidak hairanlah pada hari ini, nama-nama pencipta teori-teori sains kebanyakannya dari Barat. Walhal, umum mengetahui hampir 90% lebih sebenarnya ilmu-ilmu sains dicetuskan oleh Ilmuwan Islam. Pernah aku dengar yang di zaman gelap itu, betapa teruknya keadaan sehingga tiada elektrik, tetapi pada waktu yang sama, umat Islam telah merasai cahaya-cahaya lampu di dalam bangunan mereka. Umat Islam yang terlebih dahulu maju. Namun, setelah ia direntap oleh Barat, kita masih belum dapat merasai kegemilangan Islam seperti yang berlaku suatu masa dulu sehingga kita memayungi dua per tiga dunia, kejayaan umat Islam yang tertangguh. Eropah yang bangun di zaman Renaissance itu adalah di zaman jatuhnya kerajaan Islam. Ini bukanlah fakta yang benar-benar tertulis oleh ahli sejarah, mungkin ada yang tidak benar. Cuma inilah pendapat aku, apa yang aku sedari beradasarkan pemerhatian aku setelah membaca buku Pak Latip dan buku sejarah tingkatan 4. Setelah aku menyedarinya, discover sendiri sejarah-sejarah silam itu, aku rasa seronok, gembira dan semakin minat Sejarah. I think there’re many more secrets that I can discover. If I really explore this field, that I can share with the ummah, to build up the ummah.
Ada satu page kat facebook ni, sangat menarik- Lost Islamic History. From that page, we can discover a lot of Islamic History that we never know before. Link >> https://www.facebook.com/LostIslamicHistory
Dalam silibus sejarah tingkatan 4 pula, zaman gelap, zaman renaissance sangat menarik minat aku apabila aku perasan sesuatu daripada tajuk-tajuk itu yang mempunyai kaitan dengan kejatuhan Abasiyyah. Berdasarkan tarikh masa kejatuhan kerajaan Islam itu dan tarikh masa zaman gelap dan renaissance, pendapat aku yang dapat aku katakan…. Di masa kita gemilang dengan kerajaan Abasiyyah, dengan kota ilmu itu, Eropah mengalami zaman gelap, dipalit kemunduran, kekotoran. Selepas jatuhnya kerajaan Abasiyyah, terdapat satu tempoh yang agak lama , berates tahun, sebelum naiknya Eropah dengan Renaissance. Bagi aku, tempoh itulah antara waktu yang digunakan Barat untuk memanfaatkan buku-buku Ilmuwan Islam yang diambil daripada kerajaan Abasiyyah, menterjemah dari Bahasa Arab kepada bahasa mereka, membuang mana-mana bahagian yang mereka kehendaki dan akhir sekali apa sudah siap, mereka mendakwa merekalah yang menemui ilmu-ilmu itu.
Tidak hairanlah pada hari ini, nama-nama pencipta teori-teori sains kebanyakannya dari Barat. Walhal, umum mengetahui hampir 90% lebih sebenarnya ilmu-ilmu sains dicetuskan oleh Ilmuwan Islam. Pernah aku dengar yang di zaman gelap itu, betapa teruknya keadaan sehingga tiada elektrik, tetapi pada waktu yang sama, umat Islam telah merasai cahaya-cahaya lampu di dalam bangunan mereka. Umat Islam yang terlebih dahulu maju. Namun, setelah ia direntap oleh Barat, kita masih belum dapat merasai kegemilangan Islam seperti yang berlaku suatu masa dulu sehingga kita memayungi dua per tiga dunia, kejayaan umat Islam yang tertangguh. Eropah yang bangun di zaman Renaissance itu adalah di zaman jatuhnya kerajaan Islam. Ini bukanlah fakta yang benar-benar tertulis oleh ahli sejarah, mungkin ada yang tidak benar. Cuma inilah pendapat aku, apa yang aku sedari beradasarkan pemerhatian aku setelah membaca buku Pak Latip dan buku sejarah tingkatan 4. Setelah aku menyedarinya, discover sendiri sejarah-sejarah silam itu, aku rasa seronok, gembira dan semakin minat Sejarah. I think there’re many more secrets that I can discover. If I really explore this field, that I can share with the ummah, to build up the ummah.
Ada satu page kat facebook ni, sangat menarik- Lost Islamic History. From that page, we can discover a lot of Islamic History that we never know before. Link >> https://www.facebook.com/LostIslamicHistory
Betullah orang kata, jangan belajar hanya kerana nak dapat
jawab dalam peperiksaan. Belajar kerana ilmu tu, kerana Allah. Mungkin aku
tidak dapat betul-betul belajar Matematik dengan matlamat yang betul, agak
kesal di situ. Namun aku bersyukur aku dapat belajar Sejarah dengan matlamat
yang betul. Bukan sebab periksa pun, aku masih mengambil tahu ilmu sejarah di
luar silibus. Paling seronok, bila kita belajar dan dapat kaitkan dengan Islam.
Seperti apa yang telah aku nyatakan di perenggan atas. Jika umurku panjang,
jika diberi peluang, dengan izin Allah, akanku realisasikan hasratku suatu masa
dulu dan memanfaatkannya untuk ummah. Aameen.
No comments:
Post a Comment